SØG - mellem flere end 8 millioner bøger:
Viser: Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv
Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv
Erik Jørgen Hansen
(2011)
Sprog: Dansk
Detaljer om varen
- Indbundet: 252 sider
- Udgiver: Gyldendal (November 2011)
- ISBN: 9788741256146
Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er en alsidig, men langtfra ukritisk indføring i faget uddannelsessociologi og i de grundlæggende uddannelsespolitiske problemstillinger på uddannelsessystemernes forskellige arenaer. Bogen er skrevet på baggrund af danske forhold, men med mange og væsentlige referencer til den uddannelsesmæssige udvikling og debat uden for landets grænser.
Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er tænkt som lærebog i de studieretninger og andre undervisningssammenhænge, hvor forholdet mellem samfund og uddannelse indgår. Samtidig henvender bogen sig til alle, der ønsker indsigt i de udviklinger i samfundet, som uddannelsespolitikken forsøger at tackle.
Denne 2. udgave af bogen er suppleret med den nyeste litteratur på området, og tal samt andre fakta er opdateret. Der er bl.a. tilføjet nye afsnit om globalisering og kritik af PISA samt et afsluttende kapitel om drømmen om uddannelse i verdensklasse.
Erik Jørgen Hansen (f. 1935) er cand.polit. Fra 2000 og frem til pensioneringen i 2005 var han professor ved Institut for Pædagogisk Sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitet. Inden da var han i mere end 30 år tilknyttet Socialforskningsinstituttet, størstedelen af tiden som forskningsleder.
Erik Jørgen Hansen har bl.a. været primus motor i efterkrigstidens store danske levekårsundersøgelser og i undersøgelserne af den sociale rekruttering til uddannelser e. Af hans bøger kan nævnes: Hvem bryder den sociale arv? (1982), Socialgrupper i Danmark (1984), Danskernes levekår – 1986 sammenholdt med 1976 (1986), Fattigdom (1989), Den maskerede klassekamp (1990), En generation blev voksen (1995), Mit 1900-tal (2006) og sammen med Bjarne Hjorth Andersen Et sociologisk værktøj. Introduktion til den kvantitative metode (2. udg. 2009).