SØG - mellem flere end 8 millioner bøger:
Viser: Læring i konkurrencestaten - Kapløb eller bæredygtighed
Læring i konkurrencestaten Vital Source e-bog
Knud Illeris
(2014)
Læring i konkurrencestaten
Kapløb eller bæredygtighed
Knud Illeris (red.)
(2014)
Sprog: Dansk
Detaljer om varen
- 1. Udgave
- Vital Source searchable e-book (Reflowable pages)
- Udgiver: Samfundslitteratur (Marts 2014)
- ISBN: 9788759319772
Engang blev det betragtet som et af verdens bedste. I dag er der store problemer i det danske skole- og uddannelsessystem.
I folkeskolen er stadig flere elever afhængige af særlige foranstaltninger, samtidig med at mange elever med gode forudsætninger kommer i privatskoler. I ungdomsuddannelserne er der et alt for stort frafald, mange kommer igennem med ringe resultater, og erhvervsuddannelserne undergraves af den evige mangel på praktikpladser. I tilgift skader konflikterne mellem statsmagten og lærerne arbejdsmiljøet på skolerne.
I denne bog fremfører en række førende danske uddannelsesforskere og to udenlandske eksperter deres analyser af disse forhold. Bag den problematiske udvikling ser de den moderne konkurrencestat, der systematisk erstatter mere rummelige tilgange med tests og evalueringer, rapportering og kontrol, statistikker og ranglister, incitamenter og store, topstyrede institutioner.
To væsentlige problemfelter træder i forgrunden. Dels den manglende forståelse for den identitetsudvikling, der i dag udgør det nødvendige bindeled mellem faglige kvalifikationer og et samfunds- og arbejdsliv under stadig forandring. Dels resultaterne af de stigende mentale belastninger, der spænder lige fra ADHD-børn i folkeskolen til invaliderende stress blandt unge og voksne.
Som et modbillede fremstiller forfatterne et samfund og uddannelsessystem baseret på individuel, mellemmenneskelig, national og global bæredygtighed. Ved at gå i spidsen med dette kunne Danmark være med til at præge en fremtid, som bygger på menneskelige.
Bookshelf online: 5 år fra købsdato.
Bookshelf appen: ubegrænset dage fra købsdato.
Udgiveren oplyser at følgende begrænsninger er gældende for dette produkt:
Print: 2 sider kan printes ad gangen
Copy: højest 2 sider i alt kan kopieres (copy/paste)
Detaljer om varen
- Hæftet: 300 sider
- Udgiver: Samfundslitteratur (Marts 2014)
- ISBN: 9788759319123
I folkeskolen er stadig flere elever afhængige af særlige foranstaltninger, samtidig med at mange elever med gode forudsætninger kommer i privatskoler. I ungdomsuddannelserne er der et alt for stort frafald, mange kommer igennem med ringe resultater, og erhvervsuddannelserne undergraves af den evige mangel på praktikpladser. I tilgift skader konflikterne mellem statsmagten og lærerne arbejdsmiljøet på skolerne.
I denne bog fremfører en række førende danske uddannelsesforskere og to udenlandske eksperter deres analyser af disse forhold. Bag den problematiske udvikling ser de den moderne konkurrencestat, der systematisk erstatter mere rummelige tilgange med tests og evalueringer, rapportering og kontrol, statistikker og ranglister, incitamenter og store, topstyrede institutioner.
To væsentlige problemfelter træder i forgrunden. Dels den manglende forståelse for den identitetsudvikling, der i dag udgør det nødvendige bindeled mellem faglige kvalifikationer og et samfunds- og arbejdsliv under stadig forandring. Dels resultaterne af de stigende mentale belastninger, der spænder lige fra ADHD-børn i folkeskolen til invaliderende stress blandt unge og voksne.Som et modbillede fremstiller forfatterne et samfund og uddannelsessystem baseret på individuel, mellemmenneskelig, national og global bæredygtighed.