SØG - mellem flere end 8 millioner bøger:
Viser: Teori og praksis i professionsdidaktik - En bog om refleksiv praksislæring
Teori og praksis i professionsdidaktik
En bog om refleksiv praksislæring
Line Helverskov Horn, Peter Møller Pedersen og Marianne Georgsen
(2022)
Sprog: Dansk
Detaljer om varen
- Paperback
- Udgiver: Aalborg Universitetsforlag (Februar 2022)
- Forfattere: Line Helverskov Horn, Peter Møller Pedersen og Marianne Georgsen
- ISBN: 9788772107745
Refleksion er vejen til kvalificeret handling. Det er en afgørende kompetence for studerende, der skal lære at foretage og argumentere for professionelle handlinger. Refleksive kompetencer er endvidere centrale i den færdiguddannedes indsats med at holde sig fagligt og metodisk opdateret gennem arbejdslivet. Professionshøjskoler og erhvervsakademier har derfor en vigtig opgave med at skabe forbindelser mellem teori og praksis i uddannelsesforløbet. Herved bliver studerendes og uddannede professionelles handlinger både forankret i en social kontekst og baseret på et solidt vidensgrundlag. Refleksiv praksislæring (RPL) er et bud på en moderne professionsdidaktik, hvor refleksionen sættes i centrum af de studerendes læreproces. Herigennem adresseres de velkendte udfordringer med teori/ praksisrelationen. I denne bog beskrives RPL som en læringsforståelse og en didaktik, der er skræddersyet til uddannelser, hvor teori/praksisrelationen er afgørende for uddannelsernes relevans og kvalitet. Teori og praksis i professionsdidaktik henvender sig til alle som beskæftiger sig med læring og undervisning i erhvervsakademi- og professionsuddannelse, både undervisere, forskere, studerende og ledere. Den er særlig velegnet i forbindelse med lektorkvalificering, adjunktpædagogikum og anden pædagogisk efter- og videreuddannelse. Bogens 19 kapitler tilbyder teoretiske perspektiver og konkrete erfaringer, der kan inspirere undervisere til refleksioner over og udvikling af egen undervisningspraksis.