SØG - mellem flere end 8 millioner bøger:
Viser: Ledelse af medarbejdere - Perspektiver, definitioner og kvalificerede bud
Ledelse af medarbejdere
Perspektiver, definitioner og kvalificerede bud
Karsten Mellon (red.)
(2023)
Sprog: Dansk
Detaljer om varen
- Hæftet: 282 sider
- Udgiver: Dansk psykologisk Forlag (April 2023)
- ISBN: 9788771857146
Hvad er god ledelse? Hvordan kan lederen forstå sin særlige rolle? Hvad er god ledelse, når medarbejdere skal ledes? Spørgsmål som disse er omdrejningspunktet for denne antologi.
LEDELSE AF MEDARBEJDERE præsenterer i 15 kapitler perspektiver på ledelse af medarbejdere såsom bl.a.: kommunikation og kreativitet, magt, læring, professionelle samtaler, psykologisk tryghed, konfliktkompetence, mod i ledelse, arbejdsmiljø og bæredygtigheds- og udviklingsmål.
LEDELSE AF MEDARBEJDERE er skrevet af førende danske ledelsesforskere,-undervisere og -konsulenter og to internationale koryfæer, Amy C. Edmondsonog Kenneth J. Gergen.
Bogen henvender sig til studerende og praktikere inden for ledelsesfeltet – og til ledelsesinteresserede i almindelighed.
"Alle kender til dårlige, inkompetente ledere. Når vi taler så meget om god ledelse, skyldes det bl.a., at vi gerne vil vide så meget om ledelse, at vi kan undgå de dårlige ledere"
- Steen Hildebrandt, i kapitlet 'Ledelse af mennesker i virksomheder'
Antologien rummer bidrag af:
- Ann Starbæk Bager, ph.d., lektor ved Institut for Kommunikation og Design ved Syddansk Universitet og ekstern lektor ved Aalborg Universitet. - Timo Klindt Bohni, cand.psych.aut., erhvervspsykolog og partner i konsulentvirksomheden MacMann Berg. - Amy C. Edmondson, ph.d., Novartis Professor of Leadership and Management ved Harvard Business School. E - Claus Elmholdt, ph.d., cand.psych., direktør LEAD enter Next Level, lektor og tidligere professor ved Aalborg Universitet (2010-2013). - Morten Fogsgaard, cand.psych. med speciale i erhvervspsykologi. Morten er innovationsdirektør, erhvervsforsker og partner i konsulentfirmaet UKON. - Søren Frimann, ph.d. i organisationskommunikation, lektor og sektionsleder på Institut for læring og Filosofi ved Aalborg Universitet. - Kenneth J. Gergen, ph.d., Senior Research Professor ved Department of Psychology, Swarthmore College, Pennsylvania, USA, Honorary Professor ved University of Buenos Aires. - Caroline Howard Grøn, ph.d., lektor ved Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse, Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet. - Dion Rüsselbæk Hansen, ph.d., lektor og leder af forskningsprogrammet Pædagogik, Kultur og Ledelse ved Syddansk Universitet samt oplægsholder. - Steen Hildebrandt, ph.d., professor emeritus ved Aarhus Universitet (organisation og virksomhedsledelse), adjungeret professor ved CBS (lederskab), adjungeret professor ved Aalborg Universitet (læring og filosofi) samt foredragsholder og forfatter. - Helene Kræmmergaard Kiær, afdelingschef på TECHCOLLEGE, Aalborg. - Anders Raastrup Kristensen, ph.d., lektor ved Retsmedicinsk Institut, Afdeling for Retspatologi, Københavns Universitet, og ekstern lektor ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, CBS (Copenhagen Business School). - Karsten Mellon, ph.d., ekstern lektor ved hhv. Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring og Syddansk Universitet, Institut for Medier, Design, Læring og Erkendelse. - Janne Skakon, ph.d., erhvervspsykolog og ekstern lektor ved Københavns Universitet, Institut for Psykologi. - Reinhard Stelter, ph.d. i psykologi, professor i idræts- og coachingpsykologi og leder af Coaching Psychology Unit, Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet. Akkrediteret coachingpsykolog i egen praksis. - Lene Tanggaard, ph.d., rektor ved Designskolen Kolding og professor ved Aalborg Universitet, Institut for Kommunikation og Psykologi. - Emily Rose Tangsgaard, ph.d., adjunkt ved Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse, Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet. - Nana Vaaben, ph.d., docent på Videreuddannelsen på Københavns Professionshøjskole. - Elsebeth Wiwe, lektor og ledelseskonsulent på professionshøjskolen UCN, act2learn.