SØG - mellem flere end 8 millioner bøger:
Viser: Den styrkede pædagogiske læreplan - Grundbog til dagtilbudspædagogik
Den styrkede pædagogiske læreplan
Grundbog til dagtilbudspædagogik
Trine Holst Mortensen (red.), Torben Næsby (red.), Line Togsverd, Hanne Hede Jørgensen, Mette Lykke Gravgaard, Anders Skriver Jensen, Camilla Wessman, Tina Hjortshøj, Margit N. Mikkelsen, Pia Beier Lund, Kurt Bendix-Olsen, Ida Schwartz, Susanne Elbæk, Trine Høegh, Felicia Lillelund, Marianne Bech Larsen og Thomas Rohde S. Albrechtsen
(2018)
Sprog: Dansk
Detaljer om varen
- Paperback: 236 sider
- Udgiver: Dafolo (September 2018)
- Forfattere: Trine Holst Mortensen (red.), Torben Næsby (red.), Line Togsverd, Hanne Hede Jørgensen, Mette Lykke Gravgaard, Anders Skriver Jensen, Camilla Wessman, Tina Hjortshøj, Margit N. Mikkelsen, Pia Beier Lund, Kurt Bendix-Olsen, Ida Schwartz, Susanne Elbæk, Trine Høegh, Felicia Lillelund, Marianne Bech Larsen og Thomas Rohde S. Albrechtsen
- ISBN: 9788771607758
har til formål at styrke kvaliteten i dagtilbud gennem en styrket pædagogisk læreplan. Disse ændringer tydeliggør blandt andet et fælles pædagogisk grundlag for alle dagtilbud med fokus på at etablere gode læringsmiljøer for alle børn i alle hverdagens situationer, fra leg og spontane situationer over vokseninitierede aktiviteter til rutiner.
Formålet med denne bog er at bidrage med et nyt og relevant vidensgrundlag, der kan understøtte realiseringen af de nye lovændringer og den tilhørende bekendtgørelse. Bogen retter sig mod det grundlæggende pædagogiske fundament, der beskrives og vægtes i lovgivningen og i Master for en styrket pædagogisk læreplan.
Bogens 14 kapitler behandler følgende centrale emner i det pædagogiske grundlag:
- Den brede læringsforståelse
- Det gode børneliv, børnesyn og børneperspektiver
- Faglig ledelse og organisering af læringsmiljøer
- Tværfagligt samarbejde, åbent dagtilbud og sammenhæng i børnenes liv
- Børn i udsatte positioner
- Dokumentation og evalueringskultur
- Forældresamarbejde
Bogen fungerer som grundbog til faglige ledere, studerende og pædagogisk personale på grund-, efter- og videreuddannelse på dagtilbudsområdet. Bogen henvender sig desuden til alle, der beskæftiger sig med dagtilbud, og som ønsker en indføring i det fælles pædagogiske grundlag for dagtilbudsloven.