Viser: Teori og praksis i professionsdidaktik - En bog om refleksiv praksislæring
Teori og praksis i professionsdidaktik
En bog om refleksiv praksislæring
Line Helverskov Horn, Peter Møller Pedersen og Marianne Georgsen
(2022)
Sprog: Dansk
Aalborg Universitetsforlag
318,00 kr.
Denne bog er lige nu under genoptryk og kan derfor ikke leveres.
Detaljer om varen
- Paperback
- Udgiver: Aalborg Universitetsforlag (Februar 2022)
- Forfattere: Line Helverskov Horn, Peter Møller Pedersen og Marianne Georgsen
- ISBN: 9788772107745
Bogen distribueres af FACTUM Books, Aalborg. Ordrer kan også afgives på aalborg@factumbooks.dk HUSK at oplyse boghandlernr.
Refleksion er vejen til kvalificeret handling. Det er en afgørende kompetence for studerende, der skal lære at foretage og argumentere for professionelle handlinger. Refleksive kompetencer er endvidere centrale i den færdiguddannedes indsats med at holde sig fagligt og metodisk opdateret gennem arbejdslivet. Professionshøjskoler og erhvervsakademier har derfor en vigtig opgave med at skabe forbindelser mellem teori og praksis i uddannelsesforløbet. Herved bliver studerendes og uddannede professionelles handlinger både forankret i en social kontekst og baseret på et solidt vidensgrundlag. Refleksiv praksislæring (RPL) er et bud på en moderne professionsdidaktik, hvor refleksionen sættes i centrum af de studerendes læreproces. Herigennem adresseres de velkendte udfordringer med teori/ praksisrelationen. I denne bog beskrives RPL som en læringsforståelse og en didaktik, der er skræddersyet til uddannelser, hvor teori/praksisrelationen er afgørende for uddannelsernes relevans og kvalitet. Teori og praksis i professionsdidaktik henvender sig til alle som beskæftiger sig med læring og undervisning i erhvervsakademi- og professionsuddannelse, både undervisere, forskere, studerende og ledere. Den er særlig velegnet i forbindelse med lektorkvalificering, adjunktpædagogikum og anden pædagogisk efter- og videreuddannelse. Bogens 19 kapitler tilbyder teoretiske perspektiver og konkrete erfaringer, der kan inspirere undervisere til refleksioner over og udvikling af egen undervisningspraksis.
Refleksion er vejen til kvalificeret handling. Det er en afgørende kompetence for studerende, der skal lære at foretage og argumentere for professionelle handlinger. Refleksive kompetencer er endvidere centrale i den færdiguddannedes indsats med at holde sig fagligt og metodisk opdateret gennem arbejdslivet. Professionshøjskoler og erhvervsakademier har derfor en vigtig opgave med at skabe forbindelser mellem teori og praksis i uddannelsesforløbet. Herved bliver studerendes og uddannede professionelles handlinger både forankret i en social kontekst og baseret på et solidt vidensgrundlag. Refleksiv praksislæring (RPL) er et bud på en moderne professionsdidaktik, hvor refleksionen sættes i centrum af de studerendes læreproces. Herigennem adresseres de velkendte udfordringer med teori/ praksisrelationen. I denne bog beskrives RPL som en læringsforståelse og en didaktik, der er skræddersyet til uddannelser, hvor teori/praksisrelationen er afgørende for uddannelsernes relevans og kvalitet. Teori og praksis i professionsdidaktik henvender sig til alle som beskæftiger sig med læring og undervisning i erhvervsakademi- og professionsuddannelse, både undervisere, forskere, studerende og ledere. Den er særlig velegnet i forbindelse med lektorkvalificering, adjunktpædagogikum og anden pædagogisk efter- og videreuddannelse. Bogens 19 kapitler tilbyder teoretiske perspektiver og konkrete erfaringer, der kan inspirere undervisere til refleksioner over og udvikling af egen undervisningspraksis.
Andre har også købt
Unges motivation og læring
12 eksperter om motivationskrisen i uddannelsessystemet
Niels Ulrik Sørensen, Tilde Mette Juul og Knud Illeris
Hans Reitzel
(2020)
270,00 kr.
Bestil nu og få den leveret inden for 2-3 hverdage.
Onlineundervisning
En praksisnær guide til planlægning, gennemførelse og evaluering
Maria Hvid Stenalt og Dorte Sidelmann Rossen
Samfundslitteratur
(2022)
170,00 kr.
Bestil nu og få den leveret inden for 2-3 hverdage.
Undervisning på professionsuddannelser
Ditte Høgsgaard, Søren Pjengaard, Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Vibeke Damlund, Sune Ketil Sparre, Lise Eckardt Hansen, Per Munch, Lene Poulsen, Rasmus Anker Bendtsen, Hans Krab Koed, Birgitte Madelung, Charlotte Hahn Nielsen og Benedikte Vilslev Petersen
Gyldendal
(2018)
315,00 kr.
Bestil nu og få den leveret inden for 2-3 hverdage.