Jeg har købt en Vital Source bog. Hvordan får jeg adgang?
Det kommer lidt an på hvordan du har købt bogen.
1) Online køb:
Har du købt bogen i vores webshop og undervejs oprettet, eller logget ind på, din Bookshelf konto, er bogen allerede føjet til din personlige bookshelf.
Log ind på Polyteknisk.vitalsource.com, for at læse bogen i Bookshelf online.
Eller download Bookshelf appen, log ind og dine bøger bliver automatisk downloadet.
2) Indløsnings kode:
Har du fået en indløsnings kode i en e-mail eller på anden vis, skal du først indløse koden.
Det kan du gøre både i Bookshelf appen og på Bookshelf online.
Klik på Indløs koder (Redeem code) og tast eller indsæt din kode. Bogen føjes nu øjeblikkeligt til dit bibliotek.
Mit login fungerer ikke på jeres website?
Det login du har oprettet er til din Bookshelf - det kan ikke bruges her på www.polyteknisk.dk. (Vores login er mest for virksomheder der har brug for at købe på faktura.)
For at finde dine Vital Source bøger, skal du logge ind på Bookshelf online, som du finder på Polyteknisk.vitalsource.com.
Mit login accepteres ikke i jeres checkout?
Er du ved at købe en Vital Source bog, men dit password accepteres ikke i vores checkout?
Det er desværre en "bug" i Vital Source's API: På Bookshelf online, kan man oprette et password med specialtegn som deres API ikke godtager.
Hvis dit password indeholder et af disse tegn, kan det risikeres at dit password ikke kan bruges fra et eksternt website.
En løsning kan være at ændre dit password, så det ikke indeholde special tegn der afvises af APIen.
Brug et af disse specialtegn, så er du sikker på at dit password kan anvendes alle steder:
~ ! @ # $ % ^ * - + = \ | ?
Vi er i dialog med det amerikanske moderselskab om at få fikset dette API problem, men indtil det er løst ved kilden, er ovenstående en workaround.
Jeg har to Bookshelf bruger konti - kan de slås sammen?
Ja, det kan de sagtens. Vi skal dog i praksis lige have Vital Source til at hjælpe os med at gøre det.
Start med at sende os en e-mail, hvor du skriver hvilke e-mail adresser der skal slås sammen - og hvilken af de to, som du ønsker at anvende som dit login fremadrettet. Så får vi dette sat i gang og giver besked tilbage.
Kan jeg læse Vital Source bøger på Kindle?
Er Vital Source lige som en PDF?
Vital Source bøger kan være en af to grundtyper:
Fast sider / Fixed pages:
Minder meget om pdf i opbygning, siderne har fast layout og ligner den trykte bog
Denne type bøger har også sidenumre.
Dynamiske sider / Reflowable pages:
Minder om epub, tekst flyder dynamisk og tilpasser sig skærmens bredde.
Denne type bøger har oftest ikke sidenumre.
Kan min Vital Source bog printes?
Udløber min adgang til bogen?
Det kommer an på hvilken type bog du har købt:
Vital Source bøger kommer i to grundtyper: Bøger man køber (perpetual access) og bøger man lejer (rentals).
Lejeudgaven er netop lejet - det vil sige at du har den i en periode, hvorefter din adgang udløber. For lejebøger kan du i "Mit bibliotek" se hvornår en given lejeperiode udløber
Købe udgaven i din Bookshelf app udløber ikke - den har du i princippet for altid.
Adgangen i Bookshelf online er dog tidsbegrænset. For de allerfleste bøger har du online adgangen i 5 år.
Er Vital Source egnet for ordblinde?
Ja, både Bookshelf online og Bookshelf appen har en indbygget oplæsningsfunktion, hvor man kan markere tekst til oplæsning og f.eks. pause og genafspille afsnit.
Tekst der læses bliver samtidigt markeret på skærmen.
Vital Source bøger kan også læses med skærmlæsere som Jaws og NVDA og på tablets er der understøttelse for VoiceOver (iOS) og TalkBalk (Android) skærmlæserne.
Min adgang er udløbet - kan den forlænges?
Der må vi desværre svare nej - Vital Source systemet giver ikke mulighed for at forlænge en adgang - det er teknisk umuligt med den måde det er opbygget på i dag.
Kan jeg dele eller videresælge min Vital Source bog?
Nej, din adgang er personlig og må ikke deles med andre.
Det er ikke muligt at videresælge en Vital Source bog efter endt brug.