Viser: Informationskrig - Påvirkning og propaganda i moderne krigsførelse

Informationskrig, 1. udgave
Søgbar e-bog

Informationskrig Vital Source e-bog

Jeanette Serritzlev
(2023)
Samfundslitteratur
238,00 kr.
Leveres umiddelbart efter køb
Informationskrig - Påvirkning og propaganda i moderne krigsførelse, 1. udgave

Informationskrig

Påvirkning og propaganda i moderne krigsførelse
Jeanette Serritzlev
(2023)
Sprog: Dansk
Samfundslitteratur
240,00 kr.
Bestil nu og få den leveret inden for 2-3 hverdage.

Detaljer om varen

  • 1. Udgave
  • Vital Source searchable e-book (Fixed pages)
  • Udgiver: Samfundslitteratur (Januar 2023)
  • ISBN: 9788759342572

Informationskrig er en væsentlig del af moderne krigsførelse, hvor information anvendes som våben og magtinstrument. Det er også en form for politisk krigsførelse, som indgår i et dynamisk samspil med statens fire klassiske magtinstrumenter: diplomati, information, militær og økonomi.

Når en krigsførende part forsøger at påvirke kampviljen hos fjendens soldater eller befolkning, er der tale om en metode, der er lige så gammel som krigen selv. Moderne teknologi og globalisering har imidlertid forandret kamppladsen, så den ikke længere kun er et fysisk sted, hvor soldaterne kæmper. Kamppladsen befinder sig nu alle vegne. Og skellet mellem krig og fred udviskes i stigende grad.

Der føres informationskrig ved hjælp af en lang række virkemidler – også i fredstid. I nogle tilfælde fungerer de sociale medier som distributionskanaler. Andre gange foregår påvirkningen også uden for det digitale domæne. Informationskrig – Påvirkning og propaganda i moderne krigsførelse giver en indføring i en række forskellige former for påvirkning, herunder propaganda, desinformation og konspirationsteorier.

Ruslands invasion af Ukraine i februar 2022 blev en dyster påmindelse om, at information står helt centralt i vor tids krigsførelse. Et særskilt kapitel er derfor dedikeret til en undersøgelse af, hvilken rolle informationskrig spiller i russisk militærstrategi.

Bogen henvender sig til studerende inden for samfundsvidenskaberne, Forsvarets uddannelser, journalistik og kommunikation – og andre med interesse for, hvordan påvirkning og propaganda præger den moderne virkelighed.

Licens varighed:
Bookshelf online: 5 år fra købsdato.
Bookshelf appen: ubegrænset dage fra købsdato.

Udgiveren oplyser at følgende begrænsninger er gældende for dette produkt:
Print: 2 sider kan printes ad gangen
Copy: højest 2 sider i alt kan kopieres (copy/paste)

Detaljer om varen

  • 1. Udgave
  • Hæftet: 184 sider
  • Udgiver: Samfundslitteratur (Januar 2023)
  • ISBN: 9788759340769
Informationskrig er en væsentlig del af moderne krigsførelse, hvor information anvendes som våben og magtinstrument. Information er tilsyneladende et “blødt” våben, men formålet med at anvende det er det samme som for alle andre våben: At undertvinge en anden part sin vilje for at opnå noget, som modparten ikke af sig selv ville have gjort eller accepteret.

Informationskrig er en form for politisk krigsførelse, som indgår i et dynamisk samspil med statens fire klassiske magtinstrumenter: diplomati, information, militær og økonomi. I bogen inddrager Jeanette Serritzlev viden fra kommunikation, international politik, historie og teknologi for at give en samlet og dansksproget introduktion til begrebet informationskrig, herunder de centrale elementer påvirkning og propaganda.

Informationskrig undersøger, hvad begrebet informationskrig dækker over, gennemgår forskellige former for påvirkning, analyserer Rusland og landets tradition for anvendelse af påvirkningsaktiviteter og giver et overblik over mulige analyseredskaber, når man vil analysere informationskrig.

Et af bogens eksempler er forskellene i de russiske og ukrainske kommunikationsstrategier. Hvor Rusland fokuserer på at etablere et digitalt jerntæppe omkring Rusland og slå hårdt ned på intern opposition, har Ukraine valgt en strategi, hvor de sørger for at få Vestens opmærksomhed og støtte og ikke et sekund lader os glemme krigen.

Jeanette Serritzlev er cand.mag. i dansk og kommunikation fra Københavns Universitet og har en master i militære studier fra Forsvarsakademiet, hvor hun i dag er militæranalytiker med speciale i informationskrig og påvirkning. Ansat i Forsvaret siden 2006, tidl. ekstern lektor i kommunikation.


FORORD 9

1. POLITISK KRIGSFØRELSE OG DET MODERNE KONFLIKTSPEKTRUM 15
Politisk krigsførelse som ramme for forståelsen af informationskrig 15
Diplomati 17
Information 17
Militær 17
Økonomi 18
Politisk krigsførelse som den kombinerede anvendelse af statslige magtinstrumenter 18
Hybride trusler inden for politisk krigsførelse 20
Spektrumselasticitet: En ny tilgang til konfliktspektret 24
Et eksempel: Det russisk-tyrkiske forhold 29
Sammenfatning 32

2. INFORMATIONSKRIG – AKTØRER, MÅLGRUPPER OG TEKNIKKER 35
Hvad er informationskrig? 35
Fremkomsten af informationskrig 37
“Information” versus “cyberspace” 38
Informationskrig som selvstændig operation eller element i en større operation 41
Information som blødt våben 41
Det moderne informationsmiljø 43
Informationsmiljøets tre dimensioner 44
Det moderne informationsmiljøs karakteristika 45
Forskudte magtstrukturer 47
Informationsmæssige økosystemer 49
Aktører og målgrupper 50
Distribution 52
Spred budskabet – manuelt eller maskinelt 53
“Send den videre” – når modtagerne deler med hinanden 54
Skjul, sløring og falsk identitet 56
Sammenfatning 59

3. FORMER FOR PÅVIRKNING 61
Fake news 61
Vurderingsparametre for fake news 62
Motiver bag udbredelsen af fake news 62
Oversigt over forskellige typer fake news 63
CASE: De danske dyrebordeller 64
Analyse af casen om de danske dyrebordeller 67
Propaganda 68
Principper for propaganda 69
CASE: Why Does the US Need a War in Europe? 72
Desinformation 81
Forskellen mellem desinformation og misinformation 82
Moderne eksempler på desinformation 83
CASE: Operation INFEKTION 84
Konspirationsteori 88
CASE: QAnon 93
Andre former for påvirkning 104
Subversion 104
Public diplomacy 107
Soft power 108
Uddannelse, kulturliv og folkeoplysning 109
Censur 110
Sammenfatning 112

4. RUSSISK INFORMATIONSKRIGSSTRATEGI 113
Den russiske krigsopfattelse 113
Den russiske tilgang til informationskrig 115
Den russiske militærdoktrin og informationskrig 117
Informationspsykologisk og informationsteknologisk krigsførelse 120
Informationssikkerhed og informationsmæssig overlegenhed 121
Strategisk narrativ og hovedlinjer i kommunikationen 123
Særlige metoder 124
Aktive foranstaltninger 125
Refleksiv kontrol 126
Maskirovka 128
Overlappende begreber med nuanceforskelle 132
Sammenfatning 132

5. ANALYSE AF PÅVIRKNINGSPRODUKTER 135
Analyse af en kommunikationssituation 135
Analyse af det konkrete indhold af et givet påvirkningsprodukt 139
Samlet vurdering 141
Strategiske narrativer 142
Opbygning af et narrativ 143
Narrativ som baggrundstæppe for ytringer og handlinger 144
Informationsdesign 146
Informationsdesignets opbygning 147
Sammenfatning 153

6. INFORMATIONSKRIG EFTER UKRAINE 155
Fremtidens informationskrig? 155
Oplysning og uddannelse gør det ikke alene 156
Sammensmeltning af den fysiske og den virtuelle verden 158
Påvirkningstruslen skal tages alvorligt 160
Erfaringer i lyset af krigen i Ukraine 162

LITTERATURLISTE 167

Andre har også købt

miniaturebillede af omslaget til The Scientific Way of Warfare - Order and Chaos on the Battlefields of Modernity, 2. udgave

The Scientific Way of Warfare

Order and Chaos on the Battlefields of Modernity
Antoine J. Bousquet
Oxford University Press, Incorporated (2022)
257,00 kr.
ikke på lager, Bestil nu og få den leveret
om ca. 10 hverdage
miniaturebillede af omslaget til Norad - In Perpetuity and Beyond

Norad

In Perpetuity and Beyond
Andrea Charron, James Fergusson, Lori J. Robinson og Pierre J. J. St-Amand
John Wiley & Sons, Limited (2022)
417,00 kr.
ikke på lager, Bestil nu og få den leveret
om ca. 10 hverdage
miniaturebillede af omslaget til Diplomacy and the Arctic Council

Diplomacy and the Arctic Council

Danita Catherine Burke
John Wiley & Sons, Limited (2020)
1.613,00 kr.
ikke på lager, Bestil nu og få den leveret
om ca. 10 hverdage
miniaturebillede af omslaget til The Culture of Military Innovation - The Impact of Cultural Factors on the Revolution in Military Affairs in Russia, the US, and Israel

The Culture of Military Innovation

The Impact of Cultural Factors on the Revolution in Military Affairs in Russia, the US, and Israel
Dmitry (Dima) Adamsky
Stanford University Press (2010)
369,00 kr.
ikke på lager, Bestil nu og få den leveret
om ca. 14 hverdage
miniaturebillede af omslaget til The Eye of War - Military Perception from the Telescope to the Drone

The Eye of War

Military Perception from the Telescope to the Drone
Antoine Bousquet
University of Minnesota Press (2018)
376,00 kr.
ikke på lager, Bestil nu og få den leveret
om ca. 10 hverdage

Har du brug for en faktura?

Har du brug for en faktura udstedt til din arbejdsplads, kan du med fordel oprette en konto.

 

Det tager kun et øjeblik og kontoen er klar til brug med det samme. Du skal blot bruge firmaets CVR nummer.