Viser: Empirisk dannelsesforskning - Mellem teori, empiri og praksis
Empirisk dannelsesforskning
Mellem teori, empiri og praksis
Thomas Illum Hansen, Thomas R.S. Albrechtsen, Hanne Fie Rasmussen og Alexander von Oettingen
(2018)
Sprog: Dansk
Detaljer om varen
- 1. Udgave
- Bog: 266 sider
- Udgiver: Hans Reitzels Forlag (Marts 2018)
- Forfattere: Thomas Illum Hansen, Thomas R.S. Albrechtsen, Hanne Fie Rasmussen og Alexander von Oettingen
- ISBN: 9788741270968
Kan man måle dannelse og dannelsesprocesser? Kan man egentlig forske med pædagogikken som afsæt? Og kan man forske normativt i spændingsfeltet mellem teori, praksis og empiri?
Empirisk dannelsesforskning er et nyt begreb i dansk uddannelsesforskning. Begrebet antyder, at dannelse kan belyses gennem empiri, og at begrebet hører hjemme i fællesmængden mellem to ellers modstridende traditioner: den evidensbaserede empiriske pædagogik og den normative teoretiske pædagogik.
Bogen fremskriver dette nye begreb, hvor pædagogisk teori og pædagogisk praksis mødes i empirien. Det kommer til syne i de fortolkninger, vi med teori kan lave om praksis, og i de udfordringer praksis stiller til teorien og empirien.
Empirisk dannelsesforskning henvender sig både til studerende og til forskere, der undersøger den pædagogiske virkelighed, hvori dannelse er central.