Viser: Den digitale læsers hjerne - en skriveguide til fagfolk
Den digitale læsers hjerne Vital Source e-bog
Kresten Bjerg
(2023)
Den digitale læsers hjerne Vital Source e-bog
Kresten Bjerg
(2023)
Den digitale læsers hjerne Vital Source e-bog
Kresten Bjerg
(2023)
Den digitale læsers hjerne
en skriveguide til fagfolk
Kresten Bjerg
(2022)
Sprog: Dansk
Detaljer om varen
- 3. Udgave
- Vital Source 365 day rentals (fixed pages)
- Udgiver: Hans Reitzel (November 2023)
- ISBN: 9788702423891R365
Bookshelf online: 5 år fra købsdato.
Bookshelf appen: 5 år fra købsdato.
Udgiveren oplyser at følgende begrænsninger er gældende for dette produkt:
Print: 2 sider kan printes ad gangen
Copy: højest 2 sider i alt kan kopieres (copy/paste)
Detaljer om varen
- 3. Udgave
- Vital Source 180 day rentals (fixed pages)
- Udgiver: Hans Reitzel (November 2023)
- ISBN: 9788702423891R180
Bookshelf online: 180 dage fra købsdato.
Bookshelf appen: 180 dage fra købsdato.
Udgiveren oplyser at følgende begrænsninger er gældende for dette produkt:
Print: 2 sider kan printes ad gangen
Copy: højest 2 sider i alt kan kopieres (copy/paste)
Detaljer om varen
- 3. Udgave
- Vital Source searchable e-book (Fixed pages)
- Udgiver: Hans Reitzels Forlag (November 2023)
- ISBN: 9788702423891
Bookshelf online: 5 år fra købsdato.
Bookshelf appen: ubegrænset dage fra købsdato.
Udgiveren oplyser at følgende begrænsninger er gældende for dette produkt:
Print: 2 sider kan printes ad gangen
Copy: højest 2 sider i alt kan kopieres (copy/paste)
Detaljer om varen
- 3. Udgave
- Hæftet: 260 sider
- Udgiver: Hans Reitzel (April 2022)
- ISBN: 9788702342109
Denne bog er til dig, som skal formidle i et letlæseligt sprog uden at gå på kompromis med faglig præcision. Du får 22 skriveråd, der virker i alle tekster – fra den videnskabelige rapport til opslaget på sociale medier. Skriverådene er målrettet digitale tekster, men fungerer også godt til tekster, som læses på papir.
Bogen bruges som lærebog i skriftlig formidling på en række uddannelser, herunder universiteter og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX).
Bogen indeholder syv centrale kapitler:
1. Fra digital til mobil. Den digitale læser er ikke nogen entydig størrelse. Vi læser selvfølgelig forskelligt, når vi sidder på kontoret foran computerens store skærm, og når vi bevæger os gennem byen med et blik på telefonens lille skærm. Dette kapitel fortæller, hvad forskellen er på de forskellige digitale læsere – og hvorfor mange stadig foretrækker at læse fagtekster på papir.
2. Den læsende hjerne. Vi læser med den samme hjerne, uanset om vi læser på papir, stor skærm eller en mobiltelefon. I kapitlet får du et fascinerende indblik i den læsende hjerne, og hvorfor vi oplever nogle tekster som lette og andre som tunge. Og bogens skriveråd begrundes med læseundersøgelser og kognitiv sprogteori.
3. 22 skriveråd. Skriverådene præsenteres som konkrete skriveråd med mange eksempler.
4. Skriverådenes effekt. Bogens centrale skriveråd er testet en række befolkningsundersøgelser. Se skriverådenes effekt i dette kapitel – det er dokumentation for, at bogens 22 skriveråd virker.
5. Skriveråd og tekstmodeller – oversigt. Når du har brug for en kort oversigt over alle 22 skriveråd.
6. Tjeklisten. Tjeklisten formulerer de 22 skriveråd som korte spørgsmål til din tekst.
7. To gode skriveguider: Rigsrevisionen og VIVE – Det Nationale Forsknings og Analysecenter for Velfærd. De to skriveguider er trykt som ”bøger i bogen”. De viser, hvordan store institutioner bruger skriverådene i Den digitale læsers hjerne, når de guider medarbejderne til god faglig formidling.
Andre har også købt
Content Marketing bogen
Joakim Ditlev og Signe Damgaard Jepsen
om ca. 2 hverdage
om ca. 10 hverdage