SØG - mellem flere end 8 millioner bøger:
Viser: Hvad laver ledelsen når medarbejderne bestemmer? - Cases fra Europas bedste offentlige arbejdsplads
Hvad laver ledelsen når medarbejderne bestemmer?
Cases fra Europas bedste offentlige arbejdsplads
Bo Vestergaard
(2020)
Sprog: Dansk
om ca. 2 hverdage
Detaljer om varen
- Paperback: 72 sider
- Udgiver: Fair Proces (November 2020)
- ISBN: 9788797234600
OM CASE-ORGANISATIONEN: Job-,Aktivitets – og Kompetencecenteret (JAC) er kåret til Europas bedste offentlige arbejdsplads af Great Place to Work i 2019. Faglig kvalitet og arbejdsmiljø er dokumenteret i top.
OM FORFATTEREN: Bo Vestergaard er cand.scient. adm., ledelsesrådgiver, foredragsholder, proceskonsulent og forfatter til den prisvindende praktiske teori og bog “Fair proces - fra upopulære forandringer til medarbejderne der udvikler løsninger” www.fairproces.dk
PROLOG: Medarbejdere laver en ny organisering til ledelsen ... .9
Ledelsesstile og grader af involvering...........................9
Først akt: Anledningen....................................... 11
Anden akt: Skal vi have en ny organisering? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Tredje akt: Hvordan skal vi organiseres?........................13
Fjerde akt: “Konflikten og beslutningen” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Hvordan kunne det lade sig gøre? .............................15
De næste kapitler ...........................................16
KAPITEL 1: Medarbejderne og funktionslederne laver strategien . .17
Indsigt 1: Forløb er korte, strukturerede og faciliterende ..........17
Indsigt 2: Rammesætningen skaber styring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Rammen for en ny strategi ...................................19
KAPITEL 2: Implementering af strategien . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Motiveret til at implementere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Fair proces, holdning og adfærd...............................23
Driften presser implementering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Løsning 1: Debrief...........................................25
Løsning 2: Strategisk projektleder fastholder
implementeringsfokus ....................................26
Implementering og motivation................................28
KAPITEL 3: Hvem skal have mere i løn? ..................... .30
Situationen .................................................30
Forudsigelig frustration? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Ledelse af processen, hvor medarbejderne laver en ny lønmodel...33
Effekter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Processen skabte tilfredshed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
3784192_PRINT_ny_hvadlaverledelsen.indd 5 21-10-2020 12:10:32
KAPITEL 4: Sæt holdet: Medarbejderne rekrutterer nye kolleger. .37
Funktionsleders centrale rolle .................................37
Ledelsen har udtænkt forløbet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Grundig som ved ansættelse af ledere..........................38
Hvis ansættelsesudvalget ikke er enigt .........................38
Hvorfor bør medarbejderne være enige? .......................38
KAPITEL 5: Støt holdet: korrigerende samtaler og personalesager . .41
Kultur og korrigerende samtaler ..............................41
Undersøgende og korrigerende samtale ........................42
Team-synergi afgør resultaterne ...............................43
Stands ulykken .............................................43
Lederen skal beskytte teamets synergi .........................43
Lederen går langt for at hjælpe ................................44
Adfærd, der forhindrer team-synergi ..........................44
KAPITEL 6: Opsamling - hvad bruges ledelsesretten til? ....... .46
Hvad bruges ledelsesretten til?................................46
EPILOG: Krise og ledelsesstile .............................. .48
Krisetyper..................................................48
Tre faser i kriseledelse?.......................................49
Fase 1: Hvordan skal vi drifte på mandag?......................49
Fase 2: Drift og konstruktiv kriseledelse:
Hvordan går det? Hvad har I brug for? ......................52
Fase 3: Genåbning- hvordan? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54
Hvad er jævnt dårlig (krise)ledelse? ...........................56
Unfair ledelse...............................................57
Det vigtigste værktøj?........................................59
Bidragsydere .............................................. .61
Noter..................................................... .62
Litteraturoversigt .......................................... .70