SØG - mellem flere end 8 millioner bøger:
Viser: Elevens læring og dannelse - Fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse
Elevens læring og dannelse
Fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse
Søren Pjengaard, Volker Bunzendahl, Andreas Mikael Fonfara, Bo Birk Nielsen og Benedikte Vilslev Petersen
(2018)
Sprog: Dansk
om ca. 3 hverdage
Detaljer om varen
- 1. Udgave
- Paperback: 342 sider
- Udgiver: Dafolo (August 2018)
- Forfattere: Søren Pjengaard, Volker Bunzendahl, Andreas Mikael Fonfara, Bo Birk Nielsen og Benedikte Vilslev Petersen
- ISBN: 9788771606409
Indholdet er struktureret ud fra akronymet KAPSEL:
Kognitionspsykologi Adfærdspsykologi Psykodynamisk psykologi Sociokulturel psykologi Eksistenspsykologi Læring og dannelse
Hver af de læringspsykologiske positioner uddybes grundigt i det fagsprog, der hører til den specifikke tradition, og casene analyseres kort og enkelt ud fra hver læringspsykologiske position. De fem læringspsykologier bindes sammen af en opsummerende del, der sammenstiller de forskellige teoriers forhold til læring og dannelse. Afslutningsvis argumenteres der for en integrativ psykologi og læringsforståelse kaldet refleksiv praksislæring.
Alle skribenterne er blevet udfordret med krav om at medtænke dannelsesforestillinger i de forskellige kapitler under skyldig hensyntagen til det læringspsykologiske udgangspunkt. Denne sammentænkning er ikke tidligere set så eksplicit udfoldet i teoretisk litteratur om læringspsykologi. Med dette ønsker forfatterne sammen at bygge bro hen over to dominerende og til tider unødigt rivaliserende diskurser i pædagogikken: læringsdiskursen og dannelsesdiskursen.
Bogen henvender sig primært til studerende og undervisere ved læreruddannelsen og sekundært til universiteternes uddannelser inden for pædagogisk psykologi, psykologi, pædagogik og sociologi. Men også praktiserende lærere kan med fordel læse med for at få nye perspektiver at betragte, udvikle og forandre egen praksis ud fra.