SØG - mellem flere end 8 millioner bøger:
Viser: Strategisk ledelse som meningsskabende processer
Strategisk ledelse som meningsskabende processer
Mette Vinther Larsen og Jørgen Gulddahl Rasmussen
(2013)
Sprog: Dansk
Detaljer om varen
- Hæftet: 236 sider
- Udgiver: Jurist- og Økonomforbundet (DJØF) (Februar 2013)
- Forfattere: Mette Vinther Larsen og Jørgen Gulddahl Rasmussen
- ISBN: 9788757429145
"Alle med praktisk erfaring med strategiarbejde kender dilemmaet. Der lægges masser af kræfter i strategiformuleringen. Den efterfølgende eksekvering af strategien skuffer – i bedste fald. I værste fald mislykkes den. Bogen forsøger at vise en ny vej til forståelse af strategibegrebet. Den tager et opgør med opfattelse af strategi som en ledelsesstyret, lineær planlægningsøvelse og en efterfølende strategiimplementering. Det centrale budskab – efter min mening – er, at strategi skal forstås gennem de værdier ledere og medarbejdere bærer og udvikler i hverdagen og gennem de handlinger det fører til. Strategi er den løbende lavpraktiske og fleksible ”prøven tingene af i praksis”, som præger hverdagen i virksomheden. Den gammeldags skelnen mellem strategiformulering og strategieksekvering er meningsløs. Bogens teoretiske indhold og forfatternes fremragende formidling af ”strategi i dagligdagen” i de 4 case virksomheder giver ny og værdifuld inspiration – ikke normative anvisninger – til at revitalisere arbejdet med skabelse af en meningsfuld fremtid for virksomheder og organisationer." Bo Prangsgaard, direktør
"Hvor strategi tidligere var en relativt statisk proces som virksomhederne havde god tid til at udtænke og implementere, så udfordres mange virksomheder i dag af hastigheden hvormed kundesegmenter, relationer, politiske forhold, værdier og kulturer flytter rundt med den kendte dagsordenen og det skaber nye prioriteter som virksomhederne skal forholde sig mere dynamisk til. Strategiprocessen kalder i dag på involvering af flere interessenter og nye måder at tænke på, for at kvalificere input som kan holde trit med udviklingen og ikke mindst bidrage til at udleve ”drømmen” i virksomhederne. Forfatterne giver her et spændende bud på nye måder at tænke strategi på og bidrager med nye vinkler til implementeringen, som oftest er den største udfordring i processen." Lars Skibsdahl, HR-udviklingskonsulent
Indholdsoversigt Tak! Forord Kapitel 1. Introduktion Kapitel 2. Strategi og strategisk ledelse i et dynamisk organiseringsperspektiv Kapitel 3. At undersøge strategisk ledelse relationelt Kapitel 4. Markedsudvikling som en emergent, intenderet og relationel proces Kapitel 5. Udvikling gennem omstrukturering af salget og ændringer i den interne organisering Kapitel 6. Nye produkter, nye markeder og en ny verden Kapitel 7. Organisering af værdiskabende aktivitet sammen med kunder og leverandører Kapitel 8. Strategiske temaer under krisen Referencer Stikordsregister